Sembo är en del av Stena Line Travel Group AB och har säte i Helsingborg. Sembo står för boende medan Stena Line Scandinavia AB resp. ForSea Sverige HH AB och Direct Ferries ansvarar för färjeresan. Sembo förmedlar även andra transporttjänster såsom flygbiljetter, hyrbilar, tåg och transfer. Betalning av både transporten och boendet sker till Sembo.
Om ingen annan överenskommelse träffats, väljer resenären själv produkter eller tjänster eller en kombination av dessa, från det sortiment som finns på hemsidan. Olika villkor gäller för bokning av boende respektive transport.
Om avtal om paketresa ingåtts, gäller Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresa.
Sembo har ställt statliga resegarantier till Kammarkollegiet enligt resegarantilagen.
Sembo vänder sig till privatresenärer.
Avtalet är bindande för båda parter när Sembo skriftligen bekräftat beställningen och resenären betalat handpenning (anmälningsavgift. + ev.avbeställningsskydd). Om handpenningen inte är oss tillhanda senast på förfallodagen, betraktas bokningen som avbokad.
Huvudresenären ansvarar för att förse Sembo med korrekta kontaktuppgifter, så att han kan nås av viktiga meddelanden. Eventuella ändringar meddelas per e-post. Sembo ansvarar inte för att huvudresenären, på grund av felaktigt angivna kontaktuppgifter, inte nås av viktig information. Huvudresenär är den person i vars namn bokningen är gjord. Denne är också betalningsansvarig för bokningen.
Hotelleverantörens villkor
Din bokning innehåller särskilda villkor från hotelleverantören. Dessa ingår i avtalet.
Hyrbilleverantörens villkor
Din bokning innehåller särskilda villkor från Hyrbilleverantören. Dessa ingår i avtalet.
Bokningar gjorda med vår partner Kiwi så gäller kiwis lokala villkor.
https://www.kiwi.com/sv/pages/content/legal.
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Sembo kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har Sembo, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd. Allmänna resevillkor för paketresor
Bokning bekräftas via e-post, bekräftelse per post kan fås mot en porto- och expeditionskostnad.
Resenären har en skyldighet att kontrollera att bekräftelsen stämmer med det som bokats. Vid bokning av flygbiljett ansvarar resenären för att kontrollera att samtliga namn på biljetten överensstämmer med de uppgifter som finns i resenärens pass.
Vid flygbokningar där tur- och returresan består av två separata enkelbiljetter hanteras de båda biljetterna oberoende av varandra. Det framgår i bokningsprocessen och på din bokningssida om resan består av två oberoende enkelbiljetter. Skulle det bli en tidtabellsändring, försening eller ett inställt flyg på den ena av resorna så tillåts inte att resenären ändrar eller avbokar den andra resan då flygbolaget ser det som helt separata resor.
Sembo reserverar sig för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll. Sembo förbehåller sig rätten att kontakta beställaren, via e-post inom 48 timmar under våra ordinarie öppettider på helgfri vardag, vid tekniska problem och prisfel på flygbiljett, bagage och seating.
När Sembo förmedlar tjänster för ett annat företag så är det sistnämnda företaget ansvarigt för tjänstens genomförande, och deras rese-/transportvillkor gäller. Sembo kan därför inte hållas ansvarigt för exempelvis tidtabellsändringar, inställda flyg/färjor, bagage, konkurser eller andra händelser som har med själva genomförandet att göra. Eventuella anspråk med anledning av brister i genomförandet ska framföras direkt till leverantören.
Resan kan betalas via Internetbank, med Visa, Master- och Eurocard eller Captum (delbetalning eller faktura).
Om resenären väljer att betala via betalningsleverantören Captum (faktura eller delbetalning), ingås ett avtal mellan resenären, Stena Line Travel Group och Captum. Avtalet börjar gälla när resenären genomfört bokningen och klickat på ”Betala”, Stena Line Travel Group betraktar därmed bokningen som fullbetald. Faktura skickas från Captum per post till angiven adress.
Fullständiga villkor för Captum delbetalning och faktura
Observera att distansavtalslagen inte gäller för transporter och tjänster. Sembo förbehåller sig rätten att neka kortbetalning då misstanke om kortbedrägeri föreligger. Vid misstanke om brott kan krav på legitimering av betalning krävas.
Betalning av lägenhet / stuga / semesterhus
Anmälningsavgift, 10 % av totalpriset, minst 500 kronor samt ev. avbeställningsskydd, ska vara Sembo tillhanda senast 2 timmar efter bokning.
Slutbetalning ska vara Sembo tillhanda senast 35 dagar före avresan.
Betalning av hotell / hyrbil / transfer / inträdesbiljetter
Anmälningsavgift, 10 % av totalpriset, minst 500 kronor samt ev. avbeställningsskydd, ska vara Sembo tillhanda senast 2 timmar efter bokning.
Slutbetalning ska vara Sembo tillhanda senast 15 dagar före avresan.
Bokning till specialpris s.k. "Ingen återbetalning" betalas omgående och kan inte återbetalas vid ändring eller avbokning.
Om slutbetalningen inte är oss tillhanda senast på förfallodagen, har Sembo rätt att betrakta bokningen som avbokad och tillgodoräkna sig inbetalt belopp.
Bokningar med tillträde inom 45 dagar (gäller lägenhet, semesterhus och stuga) eller inom 25 dagar (gäller hotell/hyrbil), ska betalas omgående.
Flygbiljetter
Betalas direkt vid bokningstillfället. Beställning av flygbiljett är bindande när biljetten blivit betald och biljetten är därefter inte avbokningsbar.
Tågbiljetter
Betalas direkt vid bokningstillfället.
Färjebiljetter ”Economy"
Betalas direkt vid bokningstillfället.
Specialkampanjer
Om du utnyttjar någon av Sembos/Captums specialkampanjer, t.ex. ”Köp nu, betala i April”, gäller villkoren för specialkampanjer. Dessa villkor gäller endast kreditköpet som omfattas av kampanjen. Villkoren för specialkampanjer är för närvarande följande:
Betalningsvillkor: | Betalas vid det tillfälle som anges vid köpet |
Uppläggningsavgift: | 0 SEK |
Administrationsavgift: | 29 SEK |
Kreditränta: | 0% |
Avbokningsvillkor: | Bindande köp - Ingen återbetalning |
Köper du till "Avbeställningsskydd" eller "Fri Avbokning" i samband med bokningen gäller skyddets avbokningsvillkor även vid "Captum Kampanj".
Priset för våra tjänster och produkter visas på hemsidan.
Priserna kan ändras/uppdateras från tid till annan men påverkar då inte redan godkända bokningar.
Vid uppenbart prisfel förbehåller Sembo sig rätten att korrigera till det rätta priset på vår hemsida OCH på bokningar som utfördes med det felaktiga priset. I ett sådant fall kommer Sembo, i mån av tillgänglighet, erbjuda dig möjligheten att behålla din bokning till korrekt pris eller avboka utan avgift. Sembo är inte tvungna att erbjuda dig produkter eller tjänster med ett uppenbart prisfel även efter att du har fått en bokningsbekräftelse.
Servicepaket är en service som vi erbjuder våra kunder. Den resande beställer servicepaketet samtidigt som flygbiljetten. Det går också att köpa till servicepaketet när som helst före avresa och även då du rest.
Servicepaketet innehåller följande:
Eventuella avgifter från flygbolagen tillkommer. Avgiften för Servicepaketet återbetalas inte vid avbokning av resan eller om flygbolaget inte kan bekräfta önskemålen. Om din avresa är inom 3 dagar, ber vi dig kontakta oss via email eller telefon med dina önskemål. Observera att önskemål senare än 72 timmar före avresa inte kan bekräftas. Resenärer med allvarliga matallergier måste kontakta flygbolagen direkt med relevant information. Om du inte bokat Servicepaketet hänvisar vi dig till flygbolagets hemsida där begränsad hjälp går att få. Ytterligare avgifter från Sembo och trejdepartsleverantör kan tillkomma.
Resenären kan skydda sig mot kostnader vid avbokning genom att teckna vårt avbeställningsskydd.
Avbeställningsskydd kan bara tecknas vid bokningstillfället och kan inte tas bort efter att avtalet ingåtts.
Avbeställningsskydd
Resenär som tecknat avbeställningsskydd kan mot uppvisande av giltigt läkarintyg avbeställa resan mot en självrisk på 5%, fram till dess att resan påbörjats. Avbeställningsskyddet gäller vid akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbar resenären själv, resenärens make/maka/sambo, barn, föräldrar, syskon eller person som resenären gemensamt beställt resan med, före avresa men efter det att avtalet blivit bindande. Avbeställningsskyddet gäller inte komplikationer i samband med graviditet, efter 30:e graviditetsveckan. Läkarintyg ska utfärdas på särskilt formulär som kan hämtas här och ska vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum. Läkarintyg som inkommer senare beaktas ej. Avbeställningsskyddet gäller även vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist samt vid ingripande händelse av sådan karaktär att resenären rimligen inte kan genomföra resan. Intyg måste vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum.
Självrisken motsvarar 5% av totala bokningsbeloppet och kostnaden för avbeställningsskyddet är 8% av totala bokningens belopp, dock minst 198 kronor och om bokningen inkluderar flyg minst 198 kronor per person. Kostnaden för avbeställningsskyddet och självrisk återbetalas inte vid avbokning. Vid fastställande av resans pris skall i priset inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.
Resehandlingar skickas via e-post, eller om så avtalats, per post, efter det att full betalning kommit Sembo tillhanda. Om handlingarna inte kommit resenären tillhanda senast 7 dagar före avresa, ska Sembo kontaktas omgående.
Utfästelser av säljande personal ska framgå på resehandlingarna för att kunna åberopas.
Flygbiljett som inte använts för utresa kan inte heller användas för returresa.
Resenären ansvarar själv för att iaktta de formaliteter som krävs för resans genomförande, som t.ex. pass, visum, vaccination och försäkring. Sembo ansvarar inte för kostnader orsakade av brister i resenärens formaliteter.
Vi rekommenderar att resenären tecknar en reseförsäkring. I samarbete med Solid erbjuder vi reseförsäkring som kan tecknas fram till avresa och avbokas utan kostnad fram till dagen innan avresa.
Avbokning kan göras direkt på ”Min sida” om du bokat endast boende. Där framgår ev. avbokningskostnader. För övriga avbokningar inkl. t.ex. flyg eller färja sker detta på telefon 042-37 85 00 under Sembos öppettider, för öppettider klicka här.
Avbokningen bekräftas av Sembo via e-post.
Om en bokning innehåller flera olika produkter, gäller respektive avbokningsregel per produkt. Innehåller bokningen färja och boende, förbehåller sig transportören rätten att ta ut ordinarie pris för färjan om boendet avbokas.
Eftersom avbokningsvillkoren kan skilja sig mellan olika produkter, och ofta bestäms av förhållandet mellan bokningsdag och ankomstdag, gäller alltid de villkor som framgår av din bokningsbekräftelse på ”Min sida”.
Avbokningsvillkoren för respektive boende framgår även på vår hemsida i anslutning till pris- och rumsbeskrivningen. Vi rekommenderar att du läser dessa villkor innan du gör din bokning.
Ändringar och tillägg för boende- och tilläggsprodukter (t ex inträdesbiljetter):
Vi hjälper dig gärna med ändringar i den utsträckning leverantören tillåter detta. Kostnaden per ändring är minimum 200:-.
Efter erlagd betalning är flygbiljetter inte återbetalningsbara.
Ombokning kan endast ske om biljettens villkor tillåter ombokning. Det är flygbolagen som sätter dessa villkor och ingenting vi kan påverka. Om ändringar är tillåtet tillkommer flygbolagets kostnader samt vår administrationsavgift från 495 SEK.
Önskar du boka om din resa måste detta ske senast 24 timmar före ut-/hemresa, under våra öppettider helgfria vardagar. För ändringsförfrågningar med kortare varsel rekommenderar vi att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt.
Observera att det inte går att lägga till fler personer på en befintlig flygbokning.
Om du köpt Ombokningsbar flygbiljett måste villkoren för den produkten följas. Se villkoren här
Flygbiljetter är personliga. Det är ytterst viktigt att alltid dubbelkolla så att man skrivit in rätt namn innan man klickar på boka och betala, då namn i en flygbiljett i regel inte kan ändras. Det är kundens ansvar att namnen stämmer överens med resenärens pass. I de fall vi kan göra namnändringar, tillkommer flygbolagets avgift/biljett samt vår administrationsavgift från 495 SEK/biljett.
För att vi skall undersöka om möjlighet finns, måste man ha ett Servicepaket. En ändringsförfrågningar måste ske senast 24 timmar före utresa, under våra öppettider helgfria vardagar.
För ändringsförfrågningar med kortare varsel rekommenderar vi att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt. Biljetter som blir obrukbara pga. felaktigt namn återbetalas inte.
Med vissa flygbolag kan vi, mot en avgift, erbjuda platsbokning ombord på planet. I de fall detta är möjligt framgår det i bokningsprocessen och kostnaden kan variera beroende på vald plats.
Observera att vi aldrig kan garantera din önskade sittplats, då flygbolaget har rätt att ändra sittplatser som bokats i förväg i de fall det anses nödvändigt, t.ex. vid byte av flygplanstyp. Detta utan skyldighet att meddela varken oss eller dig som resenär.
Avgiften för platsbokning ombord är inte återbetalningsbar, även i de fall din önskade sittplats inte har kunnat tillhandahållas av flygbolaget.
Färja via Stena Line
Avbokning | |
Economy | Ingen återbetalning |
Flexi/Premium/Kampanj | |
15 dagar eller fler | 0% av priset |
14-1 dagar | 50% av priset |
Avresedagen eller senare | 100% av priset |
Ändringar och tillägg | |||
Regler i samband med ändring | Economy | Flexi/Kampanj | Premium |
Ändring av namn, adress, telefonnummer etc. | Ingen avgift. | Ingen avgift. | Ingen avgift. |
Ändring av rutt eller tid för avresa. | Nytt pris beräknas + 500 kr i avgift. |
Nytt pris beräknas. Ingen avgift. | Nytt pris beräknas. Ingen avgift. |
Ändring av typ av fordon. | Ingen avgift. | Ingen avgift. | Ingen avgift. |
Tillägg på en bokning t.ex. en extra hytt utan att ändra linje, datum eller avgångstid. | Nytt pris beräknas. Ingen avgift. | Nytt pris beräknas. Ingen avgift. | Nytt pris beräknas. Ingen avgift. |
Färja med ForSea
ForSea Helsingborg-Helsingör |
|
Avbokning |
Ej alt. delvis utnyttjad biljett återbetalas, avbokningskostnad 10% eller minst 100:- tillkommer. |
Ombokning | Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr. |
ForSea Helsingborg-Helsingör / Stora Bält |
|
Avbokning |
Ej alt. delvis utnyttjad biljett återbetalas, avbokningskostnad 10% eller minst 100:- tillkommer. |
Ombokning |
Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr. |
Kombibiljett ForSea från Helsingborg via Scandlines Rödby-Puttgarden/Gedser-Rostock |
|
Avbokning |
Avbokning upp till 5 dagar innan återbetalas 100%. Avbokning 1-4 dagar före avresa återbetalas 50%. Helt outnyttjad biljett återbetalas 20 % (upp till 3 mån. efter planerad utresa). Avbokningskostnad tillkommer med 100:- Delvis utnyttjad biljett återbetalas ej. |
Ombokning
|
Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr. |
Hyrbil
Avbokning och ändringar | |
Senast 24 timmar innan uthämtning av bilen | 0% av priset |
Mindre än 24 timmar innan uthämtning av bilen | 100% av priset |
Ändringar mindre än 24 timmar innan uthämtning likställs med avbokning och nybokning. | |
Ändringar kan medföra att priset ändras. | |
Sembo hanteringsavgift tillkommer med 200:- per ändring/avbokning |
Tågbiljetter
Avbokning och ändringar | |
Mindre än 15 dagar till avresa | 100% av priset |
Inom Sverige och Danmark, 15 dagar eller mer till avresa | Kostnad: 250 kr per vuxen, 100 kr per barn |
Utanför Sverige och Danmark, 15 dagar eller mer till avresa | Kostnad: 500 kr per vuxen, 250 kr per barn |
Transfer
Avbokning och ändringar | |
Inom Europa | |
senast 24 tim innan bokad transfertid | 0% av priset |
mindre än 24 timmare innan bokad transfertid | 100% av priset |
Utanför Europa | |
senast 48 tim innan bokad transfertid | 0% av priset |
mindre än 48 tim innan bokad transfertid | 100% av priset |
Sembo kan inte göras ansvarigt för ombokningar, tidtabellsändringar eller inställda flyg/färjor. Resenären ansvarar själv för att innan avresa kontrollera eventuella tidtabellsförändringar. Vi ansvarar heller inte för inställd resa som beror på miljökatastrof, krigshandling, strejk eller annan oförutsägbar händelse. Om resenären drabbas, ska eventuella anspråk riktas direkt mot flygbolaget/transportören. resevillkor. Vi följer, i den mån det är möjligt, det relevanta flygbolagets policy gällande tidtabellsändringar samt inställda flyg. Varje ändring eller avbokningsförfrågan är föremål för en administrationsavgift per biljett.
Sembo förbehåller sig rätten att hänvisa kunden till ett likvärdigt eller bättre boendealternativ i de fall omständigheter, som vi inte råder över, tvingar oss till det. Resenären ska då meddelas om det nya alternativet snarast. Resenären har rätt att frånträda avtalet om ändringen är väsentligt till hans nackdel och ska i så fall underrätta Sembo om detta inom skälig tid och snarast få tillbaka vad han har betalt för boendet. Skulle ändringen innebära en försämring, är resenären berättigad till prisavdrag.
Inträffar det en kostnadsökning för Sembo efter det att avtalet blivit bindande, har Sembo om prisökningen beror på ändringar i transportkostnader, skatter eller tullar, rätt att höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningen.
Såväl resenären som Sembo har rätt att frånträda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bindande, inträffar en katastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan händelse av ingripande karaktär, på, i närheten av eller utefter den planerade resvägen till resmålet, som väsentligt påverkar förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras. För att utreda om händelsen är av allvarlig karaktär ska sakkunniga myndigheter tillfrågas.
Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för hotell etc och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, har Sembo rätt att häva avtalet. Resenären ansvarar för skada som vållas genom försummelse, t.ex. genom att inte följa lämnade anvisningar eller föreskrifter.
Sembo tar starkt avstånd från all form av sexuell exploatering och trakasserier, särskilt av barn och ungdomar. Resenärer uppmanas att vara vaksamma och rapportera misstänkt beteende till lokala myndigheter eller organisationer som UNICEF, ECPAT eller ChildSafe.
Det är förbjudet att köpa, sälja, föra in eller föra ut historiska eller religiösa artefakter samt produkter som innehåller material från hotade djur- och växtarter (t.ex. enligt CITES-konventionen). Resenärer uppmanas att göra medvetna val och avstå från att köpa produkter som kan bidra till illegal handel.
Resenären kan inte åberopa fel som inte Sembo underrättats om inom 72 timmar efter det att felet upptäckts. Om resenären lämnar det bokade boendet utan att ha underrättat Sembo är reklamationsrätten förlorad.
Reklamation samt ev. ersättningsanspråk ska vara Sembo tillhanda inom 60 dagar efter hyresperiodens slut. Skriftlig reklamation rekommenderas. Reklamation som inkommer senare beaktas ej. Sembo och resenären bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna Reklamationsnämnden.
Vid förmedlade tjänster är det aktuella reseföretaget ansvarigt för tjänstens fullgörande och eventuella anspråk med anledning av brister i fullgörandet riktas dit.
Stena Line Travel Group ställer resegaranti för upp till 40 miljoner kronor hos Kammarkollegiet. Mer information om resegarantin finns på Kammarkollegiets hemsida, www.kammarkollegiet.se. Resenär som enbart köpt boende eller transport omfattas inte av resegarantin.
Vi förmedlar inte bokning av biljetter till minderåriga som reser utan medföljande vuxen. Barn under 18 år måste bokas och resa i sällskap med en vuxen. Vissa länder och flygbolag vägrar inresa för barn under 18 år om de inte åtföljs av en vårdnadshavare. Observera att vissa flygbolag kräver att barn under 18 år skall kunna uppvisa sitt födelsebevis vid resa.
En lokal flygplatsskatt/avgift kan tillkomma på flygplatsen. Den betalas i lokal valuta och kan ändras med kort varsel. Avgiften tas ut av respektive lands luftfartsmyndighet. Sembo kan inte styra över avgiften och ersätter inte kostnaderna.
Vid eventuell mellanlandning kan kostnad för transfer och övernattning tillkomma. Sembo ansvarar inte för dessa kostnader och inte heller för kostnader som kan drabba resenären på grund av ändrade flygtider.
Resenären ansvarar för att kontrollera vilka regler som gäller för bagage hos det flygbolag han ska använda sig av. Uppgifter om extra bagage, (mått och vikt) ska lämnas vid bokningstillfället och bekräftas i mån av plats. Flygbolagen tar oftast ut en kostnad för extra bagage och betalning sker vid incheckning.
Sembo ansvarar inte för förlorat eller skadat bagage. Förlust/skadeanmälan ska göras av resenären direkt på flygplatsen på en PIR (Property Irregularity Report).
Miljöavgifter och lokal turistskatt tas ut på vissa destinationer. Skatten fastställs av de lokala myndigheterna och betalas av resenären direkt till reception/nyckelkontor.
Sembo kan inte göras ansvarigt för stängning av vägar, butiker, restauranger pooler, liftar och liknande som inträffar efter att vår information publicerats och inte heller för andra händelser som ligger utanför Sembos kontroll.
Sembo garanterar inte att semesterboendet är lämpligt för allergiker eller andra känsliga personer, vi kan inte heller garantera att boendet är handikappsvänligt.
Vissa flygbolag kräver att ni specificerar passinformation och checkar in före avgång. Vi ombeder er att checka in på flygbolagets hemsida för att säkerställa att samtlig efterfrågad information registreras innan er ankomst till flygplatsen för avresa. Om de uppgifter och handlingar som krävs inte blir uppfyllda kan ni komma att debiteras extra avgifter på flygplatsen för avresa (Eventuella avgifter som uppstår på flygplatsen kommer inte ersättas).
Vi reserverar oss mot ändringar i valutakurser och uppenbara tryck-/publiceringsfel.
Vissa hotelltexter är importerade av tredjeparts hotellbanker. Dessa texter är inte kvalitetskontrollerade i samma utsträckning som boenden med stämpeln "Noga utvalda". Sembo reserverar sig därför mot uppenbara fel i dessa texter och kan ej heller hållas ansvariga för innehållet. Importerade texter uppdateras kontinuerligt och kan därför skilja sig över tiden.
Resort Fee & Club Card. En del hotell/lägenhetsanläggningar tillämpar sk ”Resort Fee” eller ”Club Card”. Dessa tillägg är obligatoriska och tillkommer på plats. Det ger tillgång till varierande faciliteter som t ex solsängar, handdukar, strandservice, gym, parkering, shuttle bus och/eller diverse aktiviteter. Resort Fee är mycket vanligt i USA, Mexiko och Karibien. Club Card är vanligt i Europa, t ex i Italien. Eftersom avgifterna skiftar över året (hög/lågsäsong) och kan ibland ingå i resans pris, har Sembo inte möjlighet att redovisa vad som gäller vart enskilt boende. Avgiften kan variera mellan 5-60 $/€/natt och baseras på antalet resenärer eller per rum/lägenhet.
För varje natt som du bokar och bor på ett godkänt boende i Sembonus “Programmet” får du en Stämpel. När du samlat 10 Stämplar innebär det att du får en Bonusnatt på valfritt boende på Portalen. Maxvärdet på Bonusnatten baseras på de 10 giltiga Stämplar som ligger till grund för Bonusnatten och motsvarar det genomsnittliga priset per natt, för de 10 nätter du erhållit Stämplar för. Bonusnatten inkluderar inte eventuella kostnader som betalas på plats.
Du får inte stämplar för bokningar som görs med en erbjudandekod.
Du samlar stämplar för bokningar gjorda efter 2020-12-01.
Programmet vänder sig till, och får endast utnyttjas av, privatpersoner som registrerat sig för Programmet. Företag och föreningar eller andra grupper får inte delta.
För att erhålla Stämplar måste du vara inloggad på ditt konto som är anslutet till programmet när du genomför bokningen. Det är endast detta konto som erhåller Stämplar. Övriga gäster erhåller inte några Stämplar.
Kontrollera hur många Stämplar du samlat genom att logga in på ditt konto på Portalen.
Det utgår inga Stämplar i samband med bokningar med Bonusnätter.
Stämplar och Bonusnätter kan inte lösas in mot kontanter.
I de fall Bonusnatten är billigare än Bonusnattens maxvärde kommer du inte att erhålla mellanskillnaden i kontanter eller på annat sätt. I de fall du använder Bonusnatten för en bokning som kostar mer än Bonusnattens maxvärde måste du betala mellanskillnaden.
Utnyttjande av Bonusnätter kan inte göras på bokningar gjorda med en erbjudandekod.
För Bonusnätter gäller ordinarie avbokningsregler. Om du avbokar en Bonusnatt där det inte utgår någon avbokningskostnad kommer vi att återföra Bonusnatten till ditt konto. I de fall det utgår en avbokningskostnad på hela eller delar av bokningens värde räknas Bonusnatten som förbrukad.
Om inget köp eller inlösen sker under 12-månadersperioden upphör alla Stämplar på ditt konto att gälla.
Vi kan komma att, när som helst, ändra villkoren för Programmet. Programmet gäller tills vidare men om vi väljer att avsluta Programmet har du 90 dagar på dig att använda eventuella intjänade Stämplar. Efter 90 dagar har du inte rätt till någon ersättning för intjänade Stämplar.
Latest update: 5/6 2023 DA