Sembo är en researrangör inom Stena Line Travel Group AB.
Om inte annat överenskommits väljer resenären själv produkter och/eller tjänster från det sortiment som finns angivet i Sembos magasin och hemsida
eller en valfri kombination av dessa.
1. Bokning och bekräftelse
· 1.1 Vid bokning tillkommer en serviceavgift.
· 1.2 Avtalet är bindande när Sembo skriftligen bekräftat beställningen och resenären inom avtalad tid betalt anmälningsavgiften. Bokningen bekräftas via e-post (bekräftelse per post kan erhållas mot en porto- och expeditionskostnad). Kontrollera noga att din bekräftelse överensstämmer med det du bokat. Om anmälningsavgiften inte är oss tillhanda senast på förfallodagen, har Sembo rätt att betrakta bokningen som avbokad.
2. Betalning och biljetter
· 2.1 Betalning
Resan kan betalas via Bankgiro, eller via din Internetbank. Det går även att via vår hemsida betala med de flesta kort.
Om slutbetalningen inte är oss tillhanda senast på förfallodagen, har Sembo rätt att betrakta bokningen som avbokad och tillgodoräkna sig inbetalt belopp
Avbeställningsskyddet är 4% av bokningens totalpris, dock minst 200:- (om bokningen innehåller flyg/buss minst 200:-/person). Avbeställningsskyddet kan enbart tecknas vid bokningstillfället (kan tas bort inom "öppet köp" perioden, därefter är ändring inte möjlig).
Lägenhet/Stuga
Anmälningsavgiften, 10% av totalpriset (minst 500:-) samt ev avbeställningsskydd betalas inom 7 dagar efter bokning. Slutbetalning ska göras senast 35 dagar före avresa. För bokningar med tillträde inom 45 dagar ska hela beloppet betalas omgående.
Hotell och/eller hyrbil/buss/färja/bro
(Innehåller bokningen lägenhet/stuga styrs villkoren därav.)
Anmälningsavgiften, 10% av totalpriset (minst 500:-) samt ev avbeställningsskydd betalas inom 7 dagar efter bokning. Slutbetalning ska göras senast 15 dagar före avresa. För bokningar med tillträde inom 25 dagar ska hela beloppet betalas omgående.
Reguljärflyg
Betalning ska ske direkt vid bokningstillfället. Bokningen är bindande när Sembo mottagit betalningen. Flygbiljetter är, efter att betalning
gjorts varken om- eller avbokningsbara.
· 2.2 Biljetter och resehandlingar
Resehandlingar skickas via e-post eller om så avtalats, per post 2-4 veckor före avresa eller tidigare efter det att full betalning kommit Sembo tillhanda. Resehandlingarna innehåller bl a uppgifter om adress och telefonnummer till ditt boende eller kontor där nyckeln ska hämtas.
Om resehandlingarna inte kommit dig tillhanda 7 dagar innan avresa ber vi dig omgående kontakta Sembo.
Resenären ska inneha giltigt pass. Resenären ansvarar själv för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande som t ex visum, vaccination och försäkring. Sembo ansvarar inte för kostnader orsakade av brister i resenärens formaliteter, såsom avsaknad av pass, visum etc.
3. Avbokning
· 3.1 Kostnad vid avbokning (avresedagen inräknad) av:
Lägenhet/Stuga | |
31 dagar eller fler | 10% av respektive pris |
30-16 dagar | 20% av respektive pris |
15-8 dagar | 50% av respektive pris |
7 dagar eller färre | 100% av respektive pris |
Flyg | |
Efter biljettutskrift * | 100% av biljettens totalpris |
Hotell**/hyrbil/bro/buss/transfer/inträden till nöjesparker | |
4 dagar eller fler | 10% av respektive pris |
3 dagar eller färre | 100% av respektive pris |
Färja | |
14-1 dagar | 25% av respektive pris |
Avresedagen eller senare | 100% av respektive pris |
· *) Biljettutskrift sker direkt efter att Sembo registrerat betalningen.
· **) För hotell utanför Europa, samt på Disneyland® Resort Paris gäller avbokningsregler som för lägenhet.
· Reseförsäkringar kan avbokas utan kostnad fram till avresa, därefter återbetalas inte försäkringspremien.
· Om en bokning innehåller flera olika produkter, gäller respektive avbokningsregel enligt ovan. Är resan en kombination av färja och boende, förbehåller sig transportören att vid avbokning av boendet, ta ut aktuellt ordinariepris för färjetransporten.
· Avbokning kan enbart göras via telefon. Avbokning bekräftas av Sembo via e-post och Sembo kräver alla resehandlingar i retur innan ev
återbetalning kan göras. Vid avbokning återbetalas inte ev avbeställningsskydd.
· 3.2 Tillägg/ändringar
Lägenhet/stuga/hotell/hyrbil/bro/buss/transfer/inträden till nöjesparker | |
Ändringar, tex ändring till annat boende, annan vistelseperiod, namnändring, eller önskemål* | 100:-/ändring |
* Vid ombokning (annan vistelseperiod, annat boende) gäller ändringskostnaden fram till 31 dagar före avresa (lägenhet/stuga) eller fram till 4 dagar före avresa (hotell/hyrbil/bro/buss/transfer) därefter likställs ändringen med avbokning och nybokning. Ändring kan medföra att ursprungspriset ändras. | |
Flyg | |
Namnändring/borttappad flygbiljett (Förutsätter dock att flygbolaget tillåter ändringar.) | 495:- + flygbolagets avgifter/biljett |
Färja | |
Ändring via telefon | 100:-/ändring |
Ändring via hemsidan | ingen kostnad |
· Ändring (avgångstid/dag) kan medföra att ursprungspriset ändras.
· 3.3 Resenär som har tecknat avbeställningsskydd har rätt att avbeställa resan enligt följande:
- Vid beräkning av resans pris ska vad resenären betalt för avbeställningsskydd inte inräknas.
- Vid avbeställning enligt punkt 3.1. har resenären inte rätt att få tillbaka vad han betalat för avbeställningsskyddet.
· 3.3.1 Om resenären har tecknat avbeställningsskydd får resan avbeställas mot en självrisk motsvarande 5% av bokningens belopp. Avbeställning får ske om resenären eller dennes make/maka/sambo, resenärens eller dennes make/maka/sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande led, syskon eller person med vilken resenären gemensamt beställt resan, före avresan men efter det att avtalet blivit bindande för resenären enligt punkt 1.2, drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är av sådan art att resenären rimligen inte kan genomföra resan, med undantag för komplikationer i samband med graviditet, från 30:e graviditetsveckan. Vid avbokning på grund av akut sjukdom ska läkarintyg utfärdas på särskilt formulär, som kan erhållas här . Läkarintyg ska vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum, därefter inkommet läkarintyg betraktas som ogiltigt. Avbeställningsskyddet gäller även om resenären drabbas av uppsägning.
Gäller uppsägning pga arbetsbrist, ej vid enbart varsel. Intyg från arbetsgivare måste uppvisas. Intyget ska vara Sembo tillhanda senast 14 dagar
efter avbokningsdatum. Avbeställningsskyddet gäller inte sjukdom som var känd vid bokningstillfället eller som inte är av akut karaktär. Teater-,
fotbolls- och andra evenemangsbiljetter omfattas inte av avbeställningsskyddet.
· 3.3.2 Avbeställning får även ske om resenären efter det att avtalet blivit bindande enligt punkt 1.2 drabbas av annan händelse av så ingripande karaktär att det inte är rimligt att kräva att resenären ska genomföra resan. Resenären ska inte ha kunnat råda över händelsen och vare sig känt till eller bort känna till denna då resan beställdes. En sådan ingripande händelse är t ex brand i den egna bostaden.
4. Ändringar före avresan samt inställande av resa
· 4.1 Sembos rätt att ändra avtalsvillkoren
Sembo kan ej göras ansvarigt för ev ombokningar, tidtabellsförändringar eller inställningar av flyg/färja. Namn och datum i flygbiljetter kan i
regel inte ändras och biljetterna återbetalas inte om de blir oanvändbara av denna anledning.
· 4.2 Resenärens rätt att frånträda avtalet
Resenären får frånträda avtalet om Sembo inte kan fullgöra vad de åtagit sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för resenären. Resenären får också frånträda avtalet om avtalsvillkoren ändras väsentligt till hans nackdel. Om Sembo avser ändra avtalsvillkoren ska de underrätta resenären snarast. Resenären ska inom skälig tid meddela Sembo om han vill frånträda avtalet. Gör han inte det, förlorar han sin rätt att frånträda avtalet.
Resenärens rätt att frånträda avtalet gäller dock inte orsaker enligt 4.1.
Resenären kan utan kostnad ändra eller avboka sitt semesterboende inom 7 dagar från bokningsdagen (gäller inte flyg) och få hela anmälningsavgiften
tillbaka. Det måste dock vid avbokningstillfället vara mer än 40 dagar kvar till avresa.
· 4.3 Resenärens rätt till ersättningsboende
Frånträder resenären avtalet enligt 4.2 har han rätt till annat boende av likvärdig eller högre standard, om arrangören kan erbjuda detta. Om resenären
godtar ett sämre boende har han rätt till ersättning för prisskillnaden. Avstår resenären sin rätt till ersättningsboende eller om sådant inte kan
erbjudas, ska han snarast få tillbaka vad han betalt enligt avtalet.
· 4.4 Resenärens rätt till skadestånd vid arrangörens inställande av resa
I sådana fall som avses i 5.3 har resenären rätt till skadestånd från arrangören, om det är skäligt. Rätt till skadestånd om arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar:
1. att färre personer än 35 personer har anmält sig till en bussresa och resenären senast 14 dagar före avresan skriftligen underrättats om att resan ställts in (vid resor med en varaktighet av högst 5 dagar gäller att resenären ska underrättas senast 10 dagar före avresan) eller
2. att resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder utanför Sembos kontroll som de skäligen inte kunde ha förväntats ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder de inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Om en resa som Sembo har rätt att ställa in enligt ovan, ingår i en serie av resor, har Sembo rätt att häva även andra resor som ingår i serien förutsatt att resenären underrättas så snart som möjligt och inte senare än 14 dagar före avresan.
Beror det på någon som Sembo anlitat att resan ställts in, är Sembo fria från skadeståndsansvar enligt första stycket, endast om den de
anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen.
· 4.5 Ändring av priset
Inträffar kostnadsökningar för Sembo efter det att avtalet blivit bindande, har Sembo rätt att höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. ändringar i transportkostnader eller
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter för tjänster som ingår i resan.
Om resenären så begär är Sembo skyldiga att redovisa hur prishöjningen beräknats. Rätt till prishöjning enligt punkt 1 föreligger endast om
kostnadsökningarna överstiger 60:-. Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
· 4.6 Arrangörens och resenärens rätt att frånträda avtalet vid ingripande händelser mm
Såväl Sembo som resenären har rätt att frånträda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bindande för parterna, på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade resvägen inträffar katastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras. För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas.
5. Reklamation, fel och brister
· 5.1 Uteblivna prestationer
Om, efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska Sembo ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra
kostnad för resenären. Innebär en förändring i avtalet enligt första stycket en försämring för resenären, är han, om det är skäligt, berättigad till
prisavdrag och skadestånd.
· 5.2 Andra fel och brister
Vid andra fel än sådana som beskrivs i 5.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd om inte felet beror på resenären själv. Resenären har inte rätt till skadestånd om Sembo kan visa att felet beror på ett hinder utanför deras kontroll, som de skäligen inte kunnat förutse när avtalet ingicks och vars följder de inte rimligen kunde ha undvikit.
Vid fel på grund av omständigheter som beskrivs i första stycket ska Sembo genast ge resenären erforderlig hjälp.
· 5.3 Skadeståndets omfattning
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar förutom ersättning för förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada. Skador som omfattas av
bestämmelserna i sjölagen (1994:1009), luftfartslagen (1957:297), järnvägslagen (1985:192) eller lagen om internationell järnvägstrafik (1985:193)
ersätts enligt dessa lagar istället för enligt villkoren. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta resenären för vad denna har rätt att fordra
enligt de nämnda lagarna. Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.
· 5.3.1 Resenären kan inte åberopa fel i avtalet, om han inte inom 72 timmar efter det att han upptäckt eller bort upptäcka felet, underrättar DTF
travel om felet. Reklamationsrätten är i regel förlorad om resenären lämnar boendet utan att ha underrättat Sembo och därmed inte gett Sembo
rimlig tid att få felet åtgärdat.
· 5.3.2 Om resenären framför klagomål som är befogade, ska Sembo eller Sembos lokala representant omgående vidta åtgärder för att finna en
lämplig lösning.
· 5.3.3 Reklamation samt ev anspråk på ersättning ska skickas via brev eller e-post till Sembo inom 60 dagar efter hyresperiodens slut.
Reklamation som inkommer senare behandlas ej.
· 5.4 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna Reklamationsnämnden.
6. Resenärens ansvar under resan
· 6.1 Arrangörens anvisningar mm
Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och för transporter, hotell etc och uppträda så att medresenärer eller andra
inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, har Sembo rätt att häva avtalet.
· 6.2 Resenärens ansvar vid skada
Resenären är ansvarig för skada som denne vållar genom försummelse, t ex genom att inte följa lämnade anvisningar eller föreskrifter. Det åligger
resenären att själv ersätta sådan skada.
· 6.3 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till Sembo.
7. Annat
· 7.1 För resenärer under 18 år krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner reseavtalet. Vid färjeöverfart
gäller i vissa fall högre åldersgräns.
· 7.2 Uppgifter på hemsidan gäller alltid före uppgifter i katalogen. Vi reserverar oss mot ändringar i valutakurser och uppenbara
tryck-/publiceringsfel.
· 7.3 Om avtal har träffats om paketresa, gäller lag (1992:1672) om paketresa i tillämpliga delar.
· 7.4 Om köp av resa gjorts med Sembo a/s som part gäller Sembo a/s resevillkor ..
Resegaranti
· När du köper en paketresa (en kombination av minst två av följande: flyg, hotell, hyrbil, färja, transfer, evenemang) gäller resegarantin. Det innebär att du kan få ersättning ur resegarantin om resan blir inställd eller av annan anledning inte blir av. Sembo/Stena Line Travel Group AB ställer resegaranti på paketresor hos Kammarkollegiet och ser därmed till att resegarantin skyddar dig. På Kammarkollegiets hemsida, www.kammarkollegiet.se kan du läsa mer information om resegarantin.
Om du har köpt t e x ditt boende separat agerar Sembo endast som förmedlare av hotellet. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att hjälpa till, men kan inte garantera att ni får tillbaka några pengar.