Det finns några viktiga saker att tänka på när du ska ge dig iväg på en
bilsemester. Här har vi samlat några av våra bästa tips.
Hur långt kan jag köra på en dag?
Det beror helt på hur du känner, men det är bra att sätta en maxgräns på 70-80 mil, framförallt om du är ensam förare. Genom att inte köra längre än så minskar du risken att förseningar eller olyckor gör att du kommer fram mitt i natten.
Dessutom - se körsträckan som en del av resan - försök hitta åtminstone ett roligt ställe att stanna längs vägen. Kanske kan du hitta någon mysig by att köra in i för att luncha istället för att stanna vid en motorvägskrog?
Hur ofta borde jag pausa?
Det är bättre att ta fler och kortare pauser än få längre. Men som tumregel är det bra att försöka stanna åtminstone var tredje timme, om så bara för en bensträckare. Kör du bara på motorvägar bör du stanna oftare än så, eftersom vägarna kan kännas monotona och uttröttande.
Vad måste jag ha med i bilen?
På olika håll i Europa finns det krav på saker som man måste ha i sin bil. Det som du ska se till att alltid ha med dig är reflexväst, första hjälpenlåda och varningstriangel. Vissa länder kräver även att du har brandsläckare. För din egen skull bör du också se till att ha reservlampor för bilens strålkastare.
Alkoholtest i Frankrike
Sedan 2012 har det varit lag i Frankrike att alltid ha minst två oanvända alkoholmätare med sig i bilen. Engångsmätare för att testa ens alkoholhalt kan köpas i nästan varje bensinstation eller apotek i landet.
P-skivor i Tyskland
I Tyskland är det lag att ha en tysk p-skiva synlig i bilfönstret när du parkerar. Den används för att ange ankomsttiden vid parkering i tidsbegränsade områden. Den tyska p-skivan är blå och vit och är i pappersform. P-skivorna går bland annat att köpa på bensinstationer, men man kan också skriva ut och sätta ihop en hemma innan man åker.
Miljözoner
I många Europeiska städer finns det så kallade miljözoner för bilar. Flera av dessa miljözoner får man inte köra in i om man har en äldre bil. I Tyskland, för att köra in i dessa miljözoner, måste bilen ha en speciell miljödekal på vindrutan, som visar miljöpåverkan. Dekalerna finns i 3 varianter och har olika färgar. Kör du in i dessa zoner utan dekal kan du få böter (gäller även för utlandsregistrerade fordon). Vad som gäller för andra länder är bra att ta reda på innan du kör in i storstäder i respektive land.
Vinjetter och miljödekaler
Vissa länder kräver att du köper vinjett för att köra på motorvägarna, medan andra kräver att du har en miljödekal för att köra in i städer.
Du hittar en guide om detta här. Trafikregler
En av de saker som kan vara mest förvirrande är att olika länder har olika regler kring vad som gäller i rondeller, det vill säga om det är högerregel eller om den som är inne i rondellen har företräde. Det brukar vara bra att se hur andra gör och hellre lämna företräde en gång för mycket än en gång för lite.
En annan sak är att vara noggrann med att använda blinkers. På många ställen i Europa är det mycket mer bilar ute på vägarna än här hemma, och varken polisen eller andra bilister kommer bli glad på dig om du inte visar var du är på väg.
Försäkringar och vägassistans
Innan du kör, kolla igenom vad dina försäkringar för bilen täcker. Vad händer om du får motorstopp långt hemifrån? Täcker försäkringen lånebil? Bärgning? Se dessutom till att ha nummer till både försäkringsbolaget och deras partners för vägassistans lättillgängligt.
Grönt kort
För vissa länder i Europa krävs det att din bil har ett grönt kort, vilket kan sägas vara en form av pass för bilen. Inom EU behövs inte detta, men det krävs i exempelvis Albanien och Turkiet.
Drivmedel
Är du van vid att bensin tankas med grönt hantag och diesel med svart? Tyvärr är det inte alltid så i alla länder, och det är inte heller helt enkelt känna igen namnen. Sök på internet vad ditt drivmedel heter i respektive land du passerar för att vara helt säker på att du tankar rätt.
Att köra med elbil
Parkering
I vissa städer i Europa krävs det att du betalar din parkering med mobilen. Easypark fungerar i många länder.